Ρυθμός

Ο ρυθμός είναι ένα πολύ σημαντικό μέρος του Νηπιαγωγείου και διαπερνά όλες της επιλογές μας.  Ο ρυθμός και η επανάληψη είναι στη φύση  του ανθρώπου από τη στιγμή που γεννιέται. Δίνοντας λοιπόν μια τέτοια μορφή στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, δίνοντας του δηλαδή μια συνοχή , προσφέρουμε στα παιδιά την ασφάλεια να αισθάνονται πως γνωρίζουν τι θα έρθει μετά και μπορούν να αφεθούν σε αυτό χωρίς να διστάζουν. Έτσι λοιπόν μετά από δυο ή τρεις εβδομάδες τα παιδιά αρχίζουν να καταλαβαίνουν πως όλα όσα γίνονται είναι μέρος του “Ρυθμού της Ημέρας» και του Ρυθμού της Εβδομάδας”. Σε εποχιακή βάση, τα παιδιά θα βιώσουν το “Ρυθμό της Χρονιάς”. Θα βιώσουν τις τέσσερεις εποχές και θα γνωρίσουν τη διαφορετικότητα της κάθε μιας.

Ελεύθερο παιχνίδι

Το ελεύθερο, ακηδεμόνευτο παιχνίδι έχει κεντρική σημασία στην ανάπτυξη του παιδιού .Το δημιουργικό παιχνίδι πηγάζει αυθόρμητα μέσα από το παιδί. Είναι θεμελιώδες κομμάτι της παιδικής ηλικίας. Συχνά είναι δύσκολο να διαχωρίσουμε τι είναι ’παιχνίδι’ και τι ‘μάθηση’ στην προσχολική ηλικία. Όταν τα παιδιά παίζουν, εργάζονται, και προσπαθούν να κατακτήσουν νέες δεξιότητες, κοινωνικές σχέσεις ή γνωστικά θέματα. Το ελεύθερο παιχνίδι επιτρέπει την δημιουργική έκφραση, δυναμώνει την ανεξαρτησία, αναπτύσσει τις κοινωνικές δεξιότητες. Μέσω του παιχνιδιού τα παιδιά αναπαράγουν αυτά που έχουν δει στο περιβάλλον τους και έχουν αντιληφθεί με το δικό τους τρόπο. Αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, διερευνούν και πειραματίζονται. Δημιουργούν και λύνουν τα προβλήματα τα οποία εμφανίζονται εκείνη τη στιγμή. Μαθαίνουν να βοηθούν αλλά και να ζητούν βοήθεια, να αλληλεπιδρούν και να συζητούν τις ιδέες τους. Ενθαρρύνονται να σέβονται τις απόψεις και τα θέλω των άλλων παιδιών. Ελεύθερο παιχνίδι λοιπόν είναι ο χώρος και ο χρόνος που δίνουμε στο παιδί για να εξελιχθεί. Ελεύθερο παιχνίδι μέσα στην τάξη με σχοινιά, πανιά και ξύλα…υλικά που αφήνουν στα παιδιά πολλές επιλογές για το πως θα τα χρησιμοποιήσουν, αλλά και έξω στην αυλή με χώμα, λάσπη, νερό, σκαρφαλώματα και ισορροπίες.

Μίμηση

Σε αυτή την ηλικία το παιδί μιμείται. Βλέπει αυτό που κάνουν οι ενήλικες ή και άλλα παιδιά και το απορροφά το περνά μέσα του ως κάτι που είναι σωστό να κάνει, γιατί πολύ απλά αυτό κάνουν οι ενήλικες που εμπιστεύεται. Ο τρόπος που συμπεριφερόμαστε είναι τέτοιος ώστε να είμαστε το σωστό παράδειγμα για τα παιδιά. Παίζουμε στο ελεύθερο παιχνίδι ή ασχολούμαστε με κάτι όσο εκείνα παίζουν, μαζεύουμε και εμείς την ώρα του μαζέματος. Στο νηπιαγωγείο μπορούμε να διδάξουμε τα παιδιά με το να είμαστε αυτό που θέλουμε να γίνουν, να είμαστε ένας ενήλικας άξιος προς μίμηση. Είμαστε η καλοσύνη, το δίκαιο, η χαρά και η τάξη.

Κίνηση

Η κίνηση, και η κινητική ανάπτυξη των παιδιών είναι αναπόσπαστο μέρος του προγράμματός μας. Ο άνθρωπος δεν έχει γεννηθεί για να κάθεται με τις ώρες, πόσο μάλλον ένα παιδί, δεν μπορεί και δεν πρέπει να κάθεται με τις ώρες.

Κίνηση έξω στην αυλή με τρέξιμο, σκαρφάλωμα, ισορροπίες αλλά κίνηση και μέσα στην τάξη. Κινητική μοτίβα τα οποία συνδέονται με το λόγο και συντονίζουν τα διάφορα μέλη του σώματός τους, ομαδικά κινητικά παιχνίδια και παρκουρ είναι δομικά στοιχεία του καθημερινού προγράμματος μας.