Τι κάνουμε…. Μια μέρα στο Νηπιαγωγείο

Ένα παιδί που έρχεται στο Τριάνεμο Νηπιαγωγείο στις 8:30 το πρωί, θα τραγουδήσει, θα κινηθεί, θα καθαρίσει λαχανικά και φρούτα, θα ζυμώσει το ψωμί που θα μοιραστούμε, θα δημιουργήσει με τον πηλό και το μελισσοκέρι, θα πλέξει με τα δάχτυλά του, θα παίξει με τους φίλους έξω στην αυλή, θα φτιάξει αυτοσχέδιες κατασκευές με φυσικά υλικά και πραγματικά εργαλεία, θα σκαρφαλώσει στα δέντρα και θα φτιάξει λάσπη από χώμα και νερό. Και όταν πια έρθει η ώρα και γεμίσουμε την καρδιά μας και το σώμα σας με όλα αυτά, σαν μια μεγάλη οικογένεια θα ετοιμάσουμε το τραπέζι και θα φάμε όλοι μαζί. Θα κάνουμε μια μεγάλη εκπνοή για να ετοιμαστούμε για όλα όσα θα ακολουθήσουν. Θα σκουπίσουμε, θα μαζέψουμε το τραπέζι, θα πλύνουμε τα πιάτα, θα φροντίσουμε τα φυτά μας και θα είμαστε έτοιμοι για ζωγραφική και ελεύθερο παιχνίδι με τα παιχνίδια της τάξης μας. Και κάπως έτσι θα ολοκληρώσουμε την μέρα μας ακούγοντας παραμύθι και δημιουργώντας εσωτερικές εικόνες που θα μας γεμίσουν την ψυχή. Θα χαιρετηθούμε και θα κρατήσουμε το νήμα που θα μας ξαναφέρει το επόμενο πρωί στην τάξη μας.


Γιατί επιλέγουμε να κάνουμε όλα αυτά….

Το σώμα ενός μικρού παιδιού μέχρι και την πρώτη 7ετία της ζωής του είναι ολόκληρο ένα αισθητήριο όργανο. Καταλαβαίνει τον κόσμο γύρω του και αλληλοεπιδρά μ’ αυτόν μέσω των αισθήσεων του σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό απ’ ότι θα κάνει αργότερα καθώς μεγαλώνει. Ακούει, βλέπει, μυρίζει, πιάνει με τα χέρια του, γεύεται και έτσι συνδέεται και γνωρίζει ότι συμβαίνει γύρω του.
Ένα παιδί λοιπόν που βρίσκεται σ’ αυτό το αναπτυξιακό στάδιο έχει ανάγκη από εμάς να θρέψουμε τις αισθήσεις του. Φροντίζουμε να δημιουργήσουμε και να εντάξουμε τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας σε ένα προσεγμένο περιβάλλον με δραστηριότητες και υλικά που θα συμβάλλουν στην πολυαισθητηριακή ανάπτυξη του.
Τα υλικά που χρησιμοποιούμε χρειάζεται να αφήνουν άπειρες δυνατότητες. Πηλός, κερί, υγρά χρώματα, μαλλί, τσόχα υλικά με διαφορετικές ποιότητες για εξερεύνηση. Και από την άλλη στο ελεύθερο παιχνίδι, τα πανιά, τα σκοινιά, τα ακανόνιστα ξύλα αφήνουν πολύ περισσότερες επιλογές στα παιδιά για να τα χρησιμοποιήσουν και δίνουν χώρο για να μπορέσει να αναπτυχθεί η φαντασία και η σκέψη τους. Η υπερπληροφόρηση από το περιβάλλον και τα υλικά με περιορισμένες δυνατότητες διαφορετικών χρήσεων, γίνεται συχνά βάρος για τα παιδιά, τα κάνει να χάσουν γρήγορα την έμφυτη τους περιέργεια και την αγάπη για κάθε τι καινούργιο.

Σεβόμενοι και θρέφοντας τις πραγματικές ανάγκες που έχει το παιδί σε κάθε ηλικία τότε και μόνο τότε μπορεί να μεγαλώνει και να αναπτύσσεται ομαλά και ολόπλευρα.
Στόχος μας στο νηπιαγωγείο δεν είναι το παιδί να μάθει να γράφει ολόκληρες προτάσεις ή να διαβάζει ένα βιβλίο μόνο του αλλά να γίνει «ώριμο» κοινωνικά, πνευματικά και σωματικά. Όταν όλα αυτά έχουν φροντιστεί θα είναι «έτοιμο» να καλύψει τις ανάγκες του επόμενου αναπτυξιακού σταδίου και να απορροφήσει ομαλά και με χαρά τη νέα γνώση της πρώτης δημοτικού.